SEMINARIILE I.F.P.A.R. (10 aprilie 2025)
victorg, Sunday 06 April 2025 - 00:00:00 //


Joi, 10 aprilie 2025, orele 12-14
Conferențiar: MIHAELA RUS (I.F.P.A.R. / Universitatea „Ovidius” din Constanța)
Tema:
„Factori predictivi ai comportamentului de bullying în școlile din România”
- online -
Linkul pentru accesul online: https://meet.google.com/idm-boup-spy


Fenomenul de bullying este determinat de factori individuali și
socio-economici, precum agresivitatea precoce, statutul socio-economic scăzut și divorțul parental. Variabilele comportamentale, supravegherea parentală și acceptarea socială joacă un rol esențial în dezvoltarea acestui fenomen.
Factori precum problemele de somn, abuzul din copilărie și controlul psihologic parental contribuie la comportamente deviante, inclusiv
bullying-ul. Experiențele negative din copilărie sunt asociate cu dificultăți psihosociale și adaptări maladaptative în rândul adolescenților.
Diferențele de gen și orientarea sexuală influențează riscurile de bullying, iar climatul școlar negativ accentuează acest fenomen. Elevii cu cerințe educaționale speciale sunt mai vulnerabili la implicarea în bullying, iar cultura grupului și comportamentul observatorilor joacă un rol important. Lipsa supravegherii parentale și respingerea socială favorizează comportamentele antisociale, ceea ce evidențiază necesitatea unui mediu școlar pozitiv. Intervențiile multi-nivel sunt esențiale pentru prevenirea și combaterea bullying-ului.
Factori de risc precum consumul de substanțe și experiențele de victimizare influențează relațiile interpersonale. Aplicarea pedepselor corporale în copilărie poate avea efecte negative pe termen lung asupra comportamentului social, subliniind importanța intervențiilor timpurii și a sprijinului emoțional.
Interacțiunea dintre comportamentele individuale și atitudinile sociale, influențate de experiențele personale și contextul cultural, este complexă. Unele studii evidențiază că consumul de alcool și comportamentul prosocial au efecte semnificative asupra valorilor culturale și atitudinilor față de bullying, ceea ce demonstrează necesitatea unei înțelegeri profunde a dinamicii sociale și culturale pentru elaborarea unor programe de prevenție eficiente pentru adolescenți.